Патенти та e-commerce: інтелектуальна власність, винаходи, захист авторства
Щороку ми спостерігаємо за справжніми війнами корпорацій у судах, де вони доводять оригінальність своєї продукції, технологій, дизайну тощо. І це лише те, що доступне публіці – за кулісами брендів і компаній не менш напружено.
- Чому взагалі виникають подібні ситуації?
- Яким може бути предмет конфронтацій?
- Як це стосується e-commerce?
- Чим захистити інтелектуальну власність (ІВ)?
- Наскільки ефективні патенти або їх альтернативи?
Відповіді на ці питання розглянемо далі. Скористаємося досвідом експертів 4B, щоб знайти оптимальні рішення у сфері e-commerce.
Чому патентування e-commerce рішень важливе
Якщо ви не запатентуєте свою ІВ, ризикуєте зіткнутися з неприємностями. Точніше, можете припуститися помилок, які ускладнять або унеможливлять роботу. Зокрема:
Типова помилка | Наслідки |
Не проведено патентний пошук | Заявка «злітає», оскільки вже є схожий патент, тож ризик відмови досить високий |
Об’єкт патентування надто загальний або вузький | Конкуренти легко обходять, а експерти іноді просто відмовляють |
Відсутність узгодження з партнерами/інвесторами | Починаються суперечки: хто власник, хто має право, хто втрачає |
Ігнорування міжнародного контексту | Втрачається пріоритет за кордоном, патентування «заднім числом» – дорого і складно |
Слабка документація технології | Експерти не розуміють, що саме ви винайшли, розгляд затягується |
Виправляти ці помилки складніше, ніж запустити процес з нуля, усунувши першопричини відмови. Або ж можна підготуватися заздалегідь, знаючи нюанси патентування.
Як підвищити шанси на успіх патентної заявки
Найбезпечніше – залучити юридичних експертів, які підготують заявку на патент. Альтернатива – самостійна робота з дотриманням наступних рекомендацій:
Що варто робити | Навіщо це робити |
Перевірте, чи справді варто патентувати | Зрозуміти, чи є рішення технічно новим і нестандартним, чи має комерційний потенціал |
Проведіть патентний пошук | Переконатися, що ідея унікальна (бази Укрпатенту, WIPO, EPO, USPTO) |
Оцініть цільові ринки | Вибрати для міжнародного виходу PCT або пряме патентування в ключових країнах |
Закладіть час і бюджет | Побудувати план, адже патентування триває 1-3 роки, залежно від складності заявки |
Розгляньте альтернативи | Захистити ноу-хау, зареєструвавши ТМ або авторське право |
Консультуйтесь з експертами | Уникнути помилок в заявці, а отже – втрати часу, грошей та шансу на захист |
На жаль, навіть це не гарантує захисту вашій інтелектуальній власності. Чому? Бо часто нові або навіть наявні патенти піддаються так званому «цькуванню» від недобросовісних власників патентів.
Суди та тролі: патенти працюють чи не завжди?
Деякі компанії масово скуповують патенти, а потім судяться з бізнесом, який використовує подібні рішення. Це так звані «патентні тролі», які заробляють на позовах про «порушення» прав.
Таке явище особливо поширене серед малого та середнього бізнесу і стартапів. Зокрема в e-commerce це можуть бути:
- позови за порушення торгівельної марки;
- суди щодо використання «авторського дизайну»;
- суперечки стосовно технологій та їхнього застосування в торгівлі.
Іншими словами, навіть найменша схожість вашої ІВ з наявним патентом у портфелі тролів – це привід для позовів. І далеко не факт, що вам вдасться захиститися від таких нападів.
Попереджений – означає озброєний
Розуміючи ризики гри на патентному полі, ви можете побудувати власну превентивну систему захисту від неприємностей. Наприклад:
Що варто робити | Навіщо це робити |
Регулярно перевіряйте патентні бази | Виявити заздалегідь, чи хтось «закрив» вашу технологію, щоб уникнути несподіванок |
Розгляньте страхування від патентних спорів | Використовувати поліси у тих країнах, де вони доступні, щоб покрити витрати на суди |
Досліджуйте портфелі партнерів і підрядників | Визначити потенційні ризики від їхніх патентів, щоб не потрапити в пастку |
Залучайте юристів на ранньому етапі | Оцінити ризики та сформувати позицію захисту при перших претензіях |
Але найголовніше – не розглядайте патенти як «чудодійний» захист ІВ. Зверніть увагу на альтернативні рішення, щоб ефективно запобігати втрачанню у ваш бізнес.
Альтернатива патентуванню, яка захистить вашу ІВ
Існує кілька дієвих алгоритмів захисту інтелектуальної власності бізнесу. Вони працюють в багатьох сферах, тож цифрова комерція – не виняток. Водночас потрібно чітко розуміти, як застосувати той чи інший механізм і підвищити шанси на успіх. Розгляньмо деякі популярні варіанти.
Авторські права на нематеріальну власність
Депонуйте код, реєструйте його у відповідних реєстрах, щоб захистити комерційну розробку, платформу, модуль. Це відносно дешевий та практичний варіант, що часто використовують IT-компанії, стартапи та e-commerce бізнес з власними цифровими рішеннями.
Комерційні таємниці
Внутрішні елементи продукту, які важко або неможливо підробити ззовні, можуть закриватися грифом «секрет виробництва». Разом з додатковими механізмами це захистить вашу інтелектуальну власність і надасть право на відшкодування у разі внутрішнього витоку.
NDA з усіма учасниками комерційного процесу
Угода про нерозголошення захищає саме від витоків інформації. Точніше, гарантує, що винний буде покараний у разі, якщо подібний випадок все ж станеться. Наприклад, якщо конкурент спокусить одного з ваших фахівців, то або працівник, або його наймач нестимуть відповідальність. Звісно, за умови, що ви зможете довести факт витоку, отримання комерційної вигоди, змову тощо.
Торгівельна марка, зареєстрована та захищена
Брендування дозволить захистити ІВ. Залежно від обраного регулятора – на локальному або навіть на міжнародному рівні. Однак пам’ятайте, що кожна додаткова юрисдикція в заявці – це вагомий плюс до її вартості.
Дизайн як один з різновидів ІВ, який можна зареєструвати
Реєстрація дизайну патентним зразком – досить поширена практика, що виправдовує інвестиції. Однак це працює лише комплексно, тож окремі елементи все ще можуть частково копіюватися конкурентами.
Не гарантія повного захисту, але суттєве зменшення ризиків
Ідеального захисту не існує. Завжди знаходяться лазівки, якими користуються недобросовісні підприємці. Зокрема в e-commerce бізнесі. Однак ви все ще можете максимально знизити ризики плагіату або патентних позовів.
Просто використовуйте кілька видів захисту для різних типів ІВ, поступово розширюйте дію патентів на ринки, де збираєтесь працювати. І не відкладайте цю справу – домовтеся з експертами на кшталт 4B щодо підготовки та супроводу патентних або інших типів заявок на ліцензування інтелектуальної власності.
4B — переваги співпраці з нами
Компанія 4B надає професійну допомогу у відновленні заблокованих магазинів на Etsy.
Чому варто обрати нас?
- Глибоке знання алгоритмів Etsy
Ми розуміємо, як працює система, і знаємо, як уникнути помилок. - Індивідуальний підхід
Кожна ситуація унікальна, і ми пропонуємо персоналізовані рішення. - Успішні кейси
Наша команда успішно розблокувала десятки магазинів, зокрема й складні випадки.
Економія часу й нервів
Ми беремо на себе всю складність процесу, щоб ви могли зосередитися на бізнесі.
Стаття підготовлена експертами компанії 4B
Отримати безкошовну консультацію: https://cutt.ly/nrCYnegL
Instagram: https://www.instagram.com/4b.ua_?igsh=MWhhbTI4bGNmbHRuMw==
Facebook: https://www.facebook.com/share/1Ar8aKSdXa/?mibextid=wwXIfr