ПОДАТОК НА AMAZON (GAFA) В УКРАЇНІ
Глобальні IT-корпорації за рахунок іноземних користувачів отримують надприбутки. Громадянин Італії оформляє платну підписку на Youtube Premium, французький бізнесмен замовляє рекламу в Google Ads, а український селлер оплачує обліковий запис продавця на Amazon. Всі ці платежі зливаються у величезні фінансові потоки, які йшли б у країну реєстрації бізнесу безслідно, якби не податок на Amazon, Facebook та інших бізнес-гігантів. Він повертає частину коштів до держбюджету.
Податок на Google, податок на Amazon, GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon), Digital Tax — все це назви одного податку. Що це за збір, коли і скільки платити українцям і як він змінить торгівлю на Амазоні — читайте далі.
ЩО ТАКЕ ПОДАТОК НА AMAZON?
Проте податок торкнувся не лише Амазону — державні бюджети поповнюють усі нерезиденти сфери: Youtube, Booking, Netflix, Adobe, Disney, Apple, Ebay, Aliexpress , та багато інших. Процес стягування ставки з таких компаній отримав назву “податок на Google”.
Обов’язкових підстав для сплати податку всього 3:
- компанія не є резидентом країни;
- компанія надає електронні послуги;
- сума за надані послуги перевищує 1 млн. грн.
Що це означає на практиці? Організація-нерезидент — це бізнес, який не має постійних представництв у зазначеній державі. Наприклад, Амазон не має українського офісу, відповідно для України ця компанія — нерезидент.
Електронні послуги — це спектр послуг, пов’язаних з наданням контенту: фото, аудіо, відео, електронні книги та журнали, навчальні програми, платний доступ до сервісів та додатків (підписки, преміум-акаунти — у тому числі на маркетплейсах), рекламні послуги, програмне забезпечення та онлайн-ігри.
Оскільки Амазон бере оплату за обслуговування облікових записів продавців і надає можливість купити рекламу — вони підпадають під податок на Google і за категорією послуг.
В Україні ставка податку на Амазон складає 20% ПДВ. Він стягуватиметься у разі, якщо сума наданих послуг іноземної компанії перевищить 1 млн. грн. на рік (відповідно до закону України №4184 від 3.06.2021).
ЯКІ КРАЇНИ ПЛАТЯТЬ ПОДАТОК НА АМАЗОН ВЖЕ ЗАРАЗ?
Першими податок на Amazon стали збирати у Франції у 2019 році. Ставка 3% виплачувалася у разі річної вартості послуг понад 750 млн. євро у всьому світі, або 25 млн. євро у Франції. Цікаво, що Дональд Трамп, який теж претендував на податок з прибутку компаній-резидентів США незалежно від місця їх отримання, пригрозив запровадити 25%-ий податок на товари з Франції — автомобільну та авіаційну продукцію, вина та предмети розкоші).
Перерахуємо країни, які збирають податок на Амазон у вигляді ПДВ (VAT):
Страна | Ставка налога | Страна | Ставка налога |
Франція | 20% | Колумбія | 19% |
Великобританія | 20% | Мексика | 16% |
Іспанія | 21% | Багами | 12% |
Італія | 22% | Коста-Ріка | 13% |
Австрія | 20% | Еквадор | 12% |
Словаччина | 20% | Чилі | 19% |
Польща | 23% | Парагвай | 10% |
Угорщина | 27% | Аргентина | 21% |
Україна | 20% | Алжир | 9% |
Албанія | 20% | Єгипет | 14% |
Німеччина | 19% | ПАР | 15% |
Норвегія | 25% | Ангола | 14% |
Греція | 24% | Бахрейн | 5% |
Білорусь | 20% | Кенія | 16% |
Португалія | 23% | Нігерія | 7.5% |
Бельгія | 21% | Уганда | 18% |
Ісландія | 24% | Камерун | 19.5% |
Румунія | 19% | Саудівська Аравія | 15% |
Хорватія | 25% | ОАЕ | 5% |
Сербія | 20% | Туреччина | 18% |
Кіпр | 19% | Австралія | 10% |
Латвія | 21% | Японія | 10% |
Болгарія | 20% | Південна Корея | 10% |
Ірландія | 23% | Бангладеш | 15% |
Чехія | 21% | Тайвань | 5% |
Литва | 21% | Камбоджа | 10% |
Словенія | 22% | Нова Зеландія | 15% |
Данія | 25% | Таїланд | 7% |
Люксембург | 17% | Індія | 18% |
Естонія | 20% | Філіппіни | 12% |
Мальта | 18% | Узбекистан | 10% |
Швеція | 25% | Індонезія | 10% |
Фінляндія | 24% | Сінгапур | 7% |
Молдова | 20% | ||
Швейцарія | 7.7% | ||
Нідерланди | 21% |
Нерезиденти Канади також виплачують ПДВ / VAT, але розмір податку відрізняється у різних провінціях.
Крім ПДВ / VAT у низці країн є й інші digital-збори, які компанії виплачують зі свого доходу до віднімання VAT: податок на цифрові послуги DST (Франція, Іспанія, Туніс, Італія, Великобританія, Австрія, Польща, Туреччина, Кенія, Сьєрра-Леоне, Аргентина та Канада) у розмірі від 2-х до 15%, цифровий податок Digital Tax у США (1-7%), податок на цифрову рекламу DAT в Угорщині (7.5%), та податок на репатріацію доходу (Словаччина, Туреччина , Пакистан, В’єтнам, Малайзія та Мексика).
Ось і виходить, що в Австрії, наприклад, Amazon змушені платити двічі: DST, а після ПДВ / VAT.
КОЛИ ПОДАТОК НА АМАЗОН ПЛАТИТИМУТЬ УКРАЇНЦІ?
В Україні першу спробу затвердити податок на електронні послуги було здійснено ще 2019 року. Тоді було розроблено проект закону про внесення змін до податкового кодексу України №2634. Однак він не давав точної відповіді на питання, хто саме сплачуватиме податок: іноземні компанії-постачальники електронних послуг, посередники або місцеві споживачі.
Нова редакція, прийнята влітку 2021 року – це доопрацьований проект 2019-го року. Зважаючи на істотні поліпшення, закон був прийнятий. Що змінилося:
- Вид оподаткування – ПДВ (замість податку на рекламу 20%, який сплачували місцеві компанії разом із ПДВ).
- Платники податку на електронні послуги – лише компанії-нерезиденти та посередники.
- Штраф за несплату визначається розміром вартості наданих послуг (у старій редакції передбачалася санкція 8500 грн.).
На перший погляд, здається, що українцям взагалі не доведеться платити податок на Амазон. Навпаки: це компанія зобов’язана зареєструватися в Україні платником ПДВ до 1.01.2022, і відраховувати до бюджету країни законні 20% від доходу.
Однак практика показує, що податок на електронні послуги сплачує не постачальник (компанія-нерезидент), а споживач: 2020-го Google, Apple та Amazon підвищили вартість своїх послуг у відповідь на введення додаткових цифрових податків у Франції та Великій Британії.
За що українському споживачеві доведеться платити на 20% більше в Амазон:
- Monthly subscription fees (щомісячна абонентська плата). Це тариф за обслуговування облікового запису продавця на Amazon.
- Selling on Amazon fees. Це реферальні та заключні збори під час продажу товарів на маркетплейсах.
- Advertising fees. Оплата за рекламу.
ЩО РОБИТИ ТИМ, ХТО ТОРГУЄ НА AMAZON ЯК ФІЗИЧНЕ ОСОБА?
Українці, які отримують електронні послуги через вітчизняних посередників, можуть бути спокійними за свої гаманці: для компаній у податковому навантаженні нічого не змінилося (20% ПДВ замість 20% податку на рекламу). Проте продавці на Amazon, які працюють як приватні особи, зазнають фінансових втрат.
Один із способів уникнути подорожчання Амазон (а також розширити лінійку товарів та отримати фінансування) – реєстрація компанії в США для торгівлі на Amazon.
Підвищення цін на послуги маркетплейсу загрожує лише українцям та громадянам інших країн із податком на Google. Зареєстрована в США компанія платить менше, оскільки Amazon є резидентом Сполучених Штатів.
Крім того, існує низка інших переваг реєстрації компанії в США:
- Податок на прибуток замість податку на дохід. Як фізична особа, продавець зобов’язаний сплачувати податок з усього доходу, а компанія США платить податок з отриманого прибутку (дохід з відрахуванням всіх витрат підприємства). Маючи компанію, оподаткування не буде настільки високим, як у фізичної особи.
- Лояльність. Адміністрація Amazon швидше реагує на запити власників компаній у США та більше їм довіряє. Фізичні особи часто стикаються з необхідністю повторної верифікації та вимогою додаткових документів.
- Масштабування бізнесу. З відкриттям компанії в США нарощуйте обороти, знаходьте нові точки збуту, розвивайтеся та розширюйтесь – це новий рівень торгівлі.
Важливо: в Україні закон набув чинності 1 січня 2022 року. Тепер податок у 20% ПДВ підприємці сплачують на послуги Amazon:
- Monthly subscription fees
- Selling on Amazon fees
- Advertising fees
РОЗРАХУНОК ВИТРАТ БІЗНЕСУ НА AMAZON ПРИ ОПЛАТІ 20% ПДВ
Розберемо на прикладі витрат нашого клієнта та отриманого ним інвойсу за послуги Amazon, за місяць.
Як видно зі звіту – за місяць роботи клієнт переплачує на ПДВ – 3921,99$. За рік це близько 47 000$
Рішенням цієї ситуації стане реєстрація компанії в США.
Середні витрати обслуговування американської компанії на рік становлять від 4000$ до 6000$, що у рази менше витрат на оплату ПДВ з прикладу клієнта.
ВИСНОВОК
Якщо на прикладі ви впізнали себе, або цифри витрат на рекламу підказують, що час задуматися про компанію — запрошуємо на безкоштовну консультацію з юристом 4В, на якій ми визначимо:
- виходячи з ваших витрат, чи є доцільною реєстрація компанії;
- підберемо оптимальний штат чи іншу юрисдикцію;
- прорахуємо приблизні витрати на утримання компанії на рік.
Андрій Матяш
Керуючий партнер юридичної компанії 4В
Джерело:
https://4b.ua/blog/amazon-tax-ukraine/