Торгівля за кордон: як автоматизувати роботу з маркетплейсами
Український ecommerce масово йде на іноземні маркетплейси, з початком повномасштабної війни і відповідно кризи на внутрішньому ринку, орієнтація на Захід стає шляхом не лише масштабування, але і «виживання» бізнесу.
Найбільш популярні такі торгові платформи як Amazon, тут зареєстровано майже 10 тис. підприємців з України, Etsy (3 тис. магазинів), eBay (11 тис. продавців), почалося активне освоєння польського маркетплейсу Allegro.
Торгівля на різних майданчиках дозволяє залучити більше покупців, але це завжди ріст об’єму операційної роботи. Опитування KeyCRM (українська CRM-система), проведене в 2022 році, показало, що до автоматизації бізнесу клієнти витрачали на «рутину» в середньому 3-4 години щодня і тому часто обмежувались одним іноземним маркетплейсом. Після підключення ситуація змінюється, завдяки оптимізації всіх етапів онлайн продажів, підприємці сміливо розширюють власний список торгових платформ.
Із чого частіше складається «операційка» в онлайн торгівлі:
- Багаторазова авторизація в кількох магазинах щодня, працювати доводиться в різних інтерфейсах, до яких потрібно звикати;
- Ручне копіювання даних замовлення із магазину в базу (як правило, це Excel, Google Sheets), потім у форму відправки на сайті служби доставки. Це забирає багато часу, робочого ресурсу, трапляються механічні помилки, що можуть коштувати додаткових витрат (на пересилку, заміну товару та ін.).
- Після оформлення замовлення потрібно не забути: оновити залишки в магазинах, на складах та надіслати трекінг на маркетплейс.
- Перевірка статусу доставки на сайті поштового сервісу та sms сповіщення покупцю.
- Збір статистики, що дозволить розуміти ефективність різних каналів продажу, менеджерів, затребуваність товарів; рахувати прибуток, за вирахуванням комісії торгових платформ, податків, інших витрат. Це складно робити вручну, тому більшість підприємців просто нехтують даним етапом, але лише на основі детальної аналітики можна адекватно планувати свій бізнес.
Крім страху не справитись з об’ємом «операційки», можуть бути сумніви щодо того, чи добре працюють менеджери, якщо вони гублять замовлення, забувають вчасно відправляти товар, плутають дані отримувача, або втрачають дані (стерти без сліду щось важливе в Excel дуже просто), це напряму шкодить бізнесу.
Власник прагне зменшити кількість ручної роботи, систематизувати процеси і дані, хоче контролювати свою команду, щоб бути впевненим у тому, що масштабування не призведе до хаосу. Цього можна досягти шляхом автоматизації.
Сучасні CRM-системи здатні оптимізувати весь процес онлайн торгівлі на маркетплейсах, принаймні його найбільш затратні, по часу і зусиллям, етапи.
Автоматизація ecommerce: як це працює?
Розглянемо типовий процес на прикладі української KeyCRM. Покупець оформляє замовлення на маркетплейсі, воно моментально потрапляє у CRM-систему продавця, підтягуються всі дані: товар, кількість одиниць, ціна, спосіб оплати і доставки, особливі примітки (наприклад, подарункове пакування), контактні дані тощо. На основі цієї інформації створюється картка замовлення і профіль покупця, які будуть зберігатися в базі. Потім програма може поставити задачу по обробці угоди на відповідального за магазин менеджера, чи найменш завантаженого співробітника.
Далі – швидка відправка. Припустимо, підприємець відправляє Укрпоштою. В оптимізовану форму, (в неї вже додано рядки, що потрібні саме для міжнародного відправлення, доступні типи та категорії, способи надсилання), автоматично підставляються необхідні дані із замовлення.
Так як товар є в каталозі системи, його габарити підтягуються у потрібні поля. При роботі з типовими товарами можна завчасно створити шаблони відправки і просто використовувати їх.
ТТН генерується автоматично, трекінг «летить» на маркетплейс. Наліпку та інші документи (форма 103, інвойс) також можна створити за зразком, який уже є в системі. Відстеження посилки доступне всередині системи, не потрібно переходити на сайт поштового сервісу.
Після оформлення замовлення важливо не забути відредагувати кількість залишків на маркетплейсі і на складі, але CRM-система повинна робити це сама, тобто списання буде проходити без участі користувача (за артикулом).
Весь час програма накопичує дані про продажі, магазини, товари, роботу менеджерів, витрати; на їх основі будуються детальні звіти ( у тому числі Про прибуток та збитки), які можна фільтрувати по періодам, робити висновки і планувати свій бізнес.
Познайомитись із принципами автоматизації наочно, можна у відео-інструкціях від KeyCRM.
CRM для торгівлі на маркетплейсах: що важливо?
Обираючи систему для автоматизації онлайн продажів за кордон, зверніть увагу на наступні моменти.
Чи зручний інтерфейс. Робоча панель не повинна бути перевантажена зайвими елементами, вона має бути гнучкою: легко налаштувати її під себе чи конкретного співробітника (прибрати чи додати поля, опції). Добре, коли для виконання дії потрібно мінімум кроків, один-два «кліки». Щоб перевірити це, не нехтуйте можливістю безоплатно протестувати роботу в системі.
Інтерфейс KeyCRM
Наскільки простий та швидкий старт. Програми, для впровадження яких потрібна допомога інтеграторів, а це додаткові витрати (в середньому 3-5 тис.$), більше підходять великому бізнесу із складними процесами, зв’язками. Обирайте ПО, яке можна встановити самостійно, як будь-який застосунок.
Вбудовані модулі – це важливо. В такому випадку не доведеться купувати потрібні плагіни у сторонніх розробників, а вірогідність конфліктів між різними елементами системи зведено до нуля.
Для торгового бізнесу важливими є: повноцінний товарний модуль, вбудований склад, воронки продажів, агрегатор месенджерів та соцмереж (Viber, Telegram, Instagram, Facebook Messenger, WhatsApp, Email), IP-телефонія всередині CRM.
Якщо ви продаєте на локальних маркетплейсах, можуть знадобитися інтеграції Rozetka, Prom, Приватбанк та Монобанк, програмний РРО.
Щоб автоматизувати торгівлю за кордон шукайте модулі:
- Популярних платформ, маркетплейсів (Etsy, Amazon, eBay, Shopify, Wish)
- Служб доставки (Укрпошта, UPS тощо) чи посередників для приймання оплати через PayPal
- Платіжних сервісів (WayForPay, LiqPay, Fondy та ін.)
Чим глибша інтеграція, тим простіше вам буде працювати. Для прикладу, КeyCRM «розрізняє» функцію «Personalization» в Etsy, аукціонні та звичайні товари на eBay, «бачить» Ship by Date на американських платформах, автоматично завантажує комісії всіх маркетплейсів, враховуючи їх у витратах; дозволяє давати багато назв одному товару під різні вимоги (мови) майданчиків тощо.
Тарифи. За даними публікацій платформи Abdalslam, майже 15% підприємців вважають ціну за впровадження та користування CRM-системою ключовим фактором вибору. Порада: обирайте хмарний сервіс, який можна встановити на будь-який пристрій самостійно, щоб зекономити на послугах інтеграторів. Зверніть увагу на те, що саме входить до тарифу, і скільки користувачів включено в даний план. Переважна більшість програм має ліміти щодо кількості менеджерів, що можуть працювати у системі, вести чати тощо, за кожного наступного доведеться платити додатково. Для великих команд та компаній, що планують масштабуватись – це невигідно. KeyCRM принципово не знімає жодної плати за користувачів, їх може бути як двоє, так і дві тисячі.
Мультивалютність. Якщо ви працюєте з платформами, що локалізовані в інших країнах, розрахунки будуть також у різних валютах, здатність системи враховувати це, в тому числі у витратах та фінансових звітах, буде доречною. В KeyCRM, крім мультивалютності, є опція «задати основну грошову одиницю», саме в ній будуть підбиватися фінансові підсумки вашої торгової діяльності.
Ну і останній момент, після 24 лютого 2022 року обирати CRM-систему з російською «пропискою» як мінімум недалекоглядно. Підтримуйте українських розробників, наші програмні продукти вже давно склали серйозну конкуренцію американським і європейським лідерам ринку автоматизації.
Підготувала
Анна Горбатова
контент-маркетолог у KeyCRM