Як Укрпошта доставляє посилки з Вінниці в Австралію: розповідь керівниці департаменту міжнародних операцій компанії 

Окрім звичної Європи чи США, Укрпошта може доставити посилку навіть у країни Південної  Америки чи Океанії. І це попри повномасштабну війну, хоча вона і змусила “Укрпошту” значно перебудувати логістичні процеси й шукати альтернативні маршрути.
Про те, як саме нині відбувається доставка міжнародних відправлень, через які логістичні хаби та чи потрібен для цього Укрпошті власний літак – “Кошт” поспілкувався з Юлією Павленко, керівницею департаменту міжнародних операцій Укрпошти. Далі – найцікавіше з розмови.

Юлія Павленко, керівниця департаменту міжнародних операцій Укрпошти

150 років єдиних стандартів: як посилка потрапляє із українського села в Аляску

Регламентує поштові доставки та дає змогу відправляти посилки за єдиними стандартами в будь-яку точку світу Всесвітня поштова конвенція:

“Більше  150 років тому було створено Всесвітній поштовий союз, який об’єднав національні пошти різних країн, тому що немає сенсу будувати в кожній країні свою структуру. Кожна країна визначила національного оператора – в Україні це Укрпошта. Це рішення спростило міжнародну доставку посилок й завдяки цьому союзу будь-хто може відправити посилку з найменшого села України за єдиним стандартом до Антарктиди, Аляски чи Ірландії. І вона гарантовано дійде”.

Однак із розвитком технологій і транспортної інфраструктури методи доставки змінюються, а деякі з них і зовсім стають неактуальними.

Відтак нині, як пояснює Юлія, залізничні перевезення застосовуються вкрай рідко. Зокрема Укрпошта останній раз активно використовувала потяги під час COVID-19 для китайських маркетплейсів по типу Aliexpress.

Також більшість поштових операторів відмовились від морських контейнерних перевезень через зростання кількості пасажирських авіарейсів:

“В авіакомпаній залишається вільне місце на літаках і вони його віддають поштам за мінімальною ціною. Чому? Тому що це додатковий заробіток: літак все одно полетить,  і навіщо летіти пустому, якщо можна щось докласти?”.

Є варіант спеціалізованих карго-літаків (які перевозять лише вантажі) та приватних чартерних або власних літаків (як у Нової пошти), але це дуже дорого.

У період пандемії Укрпошта також мала власний літак подібної конструкції: спочатку орендувала повітряні судна в МАУ, а згодом у “Рози вітрів”. Однак Юлія пояснює, що сьогодні мати власний літак недоцільно:

“Немає сенсу платити за чартерне перевезення з точки А в точку Б, якщо є купа авіаліній, які готові надавати свої послуги для перевезення пошти. Також немає прямих рейсів з Києва. Коли відкриється небо в Україні,  тоді, можливо, буде сенс у власному літаку, тому що переліт між Києвом і Нью-Йорком буде 12 годин. Але важливим буде питання ціни транспортування. 

І ми не можемо кожного дня відправляти чартерний літак – це дуже дорого. Тобто нам треба збирати його, наприклад, раз на тиждень або раз на два тижні. Поки ти приготував пошту до вильоту, поки вона полетіла – це вже тиждень”.

Саме підвантаження посилок у пасажирські літаки – один із найефективніших методів доставки перевезень, які наразі використовує Укрпошта і інші 190 національних пошт світу.

Літак, який доставляє посилки Укрпошти

Вісім аеропортів Європи: як Укрпошта доставляє посилки зараз

Фактично, вже на другий день повномасштабної війни Укрпошта почала вивозити відправлення з України, а через тиждень офіційно оголосила про відновлення роботи.

На початку повномасштабної війни, коли експортери не припинили відправлення, але Укрпошта ще не мала заброньованих місць на пасажирських авіалініях, компанія разом із авіаперевізником “Роза вітрів” організувала чартерні рейси за маршрутом Варшава (а потім  Люблін) – Нью-Йорк. Протягом трьох місяців літаки щотижня доставляли експортні відправлення до США, а назад поверталися з гуманітарною допомогою безкоштовно. Загалом за цей час здійснили  13 карго-рейсів.

Для подальшої системної роботи Укрпошті довелося суттєво змінювати логістичні маршрути і перебудовувати їх через сусідні країни. Оскільки український повітряний простір закритий, доставка тепер здійснюється через національні пошти країн-партнерів, які допомагають виходити на міжнародні авіалінії. До тамтешніх аеропортів компанія доставляє посилки автомобілями.

Основними транзитними країнами на початку стали Польща, Словаччина і Латвія, однак зараз маємо суттєво ширшу географію аеропортів У кожному з них Укрпошта працює за схемою: національна пошта + аеропорт + авіалінії:

“Зараз ми автомобілями вивозимо пошту у вісім аеропортів Європи. У нас немає задачі зберігати пошту цілий тиждень в Україні, щоб поїхати в один аеропорт умовного Будапешта і від нього кудись летіти. Наша задача – вибрати аеропорти, які в нас ключові. Наприклад, у Кишиневі Пошта Молдови приймає наші посилки, додає до своїх, і вони вилітають відповідно до наших контрактів із авіакомпаніями. І так воно працює без зупинок. У нас свят немає, у нас немає вихідних”.

Ключовий серед восьми аеропортів – у Лондоні. Завдяки співпраці з лідером у сфері міжнародної експрес-доставки DHL, а саме їх підрозділом DHL Global Match через Лондон, Укрпошта забезпечує безперебійне транспортування пошти в далекі країни:

“Ми підключили маршрути DHL Global Match  й щодня 20-тонна фура Укрпошти, повна посилок, виїжджає з Києва до Лондона. І з Лондона ці посилки їдуть у Сполучені Штати, Канаду, Австралію, Мексику, Японію, Азію, Малайзію тощо. Паралельно з цією машиною ще ходять машини на Франкфурт за власним графіком, на Ригу, на Варшаву, на Кишинів. Тобто всі ці маршрути підв’язані під авіалінії. Наразі нас обслуговує близько 12 авіаліній, які в цих маршрутах забирають нашу пошту”.

Без паперів і 24/7: як працює українська митниця для посилок

Одним із ключових етапів є митний контроль – від нього залежить, наскільки оперативно посилка з України потрапить до транзитної країни, а звідти – до отримувача.

Станом на сьогодні українська митниця працює повністю в електронному форматі, що значно пришвидшує обробку посилок. Завдяки автоматизованим процесам зменшується кількість паперової документації й перевірка товарів проходить швидше:

“Якщо ви навіть здаєте в нас посилку, і ми друкуємо декларації для експорту, то оці папірці – це для транспортних партнерів за кордоном і для самої пошти призначення за кордоном. Українська митниця в руки папірець не бере – вона працює виключно в електронному форматі. І тому митний контроль проходить дуже швидко, якщо відправник вірно заповнив транспортний документ у кабінеті на сайті Укрпошти”.

Загалом в Україні діє 71 регіональний сортувальний центр, із яких 14 – середнього рівня автоматизації, а 7 – високого рівня автоматизації, решта – локальні депо. На цих хабах експортна пошта сортується в окремі контейнери, які потім прямують до власної митної зони Укрпошти:

Сортувальний центр Укрпошти

“Завдяки такій системі митне оформлення проходить надзвичайно швидко. Наприклад, якщо магістральний транспорт із регіону прибуває до 14:00 (скажімо, із Миколаєва), у ньому може бути як локальна пошта, так і невелика частина експорту. Усі посилки, що надійшли до цього часу, подаються на митницю того ж дня. Митники мають закрити митні реєстри, оформити всі необхідні документи, а до 21:00 – розсортувати відправлення за країнами, запакувати їх у контейнери та опломбувати.

Вже о 22:00 починається завантаження фур, і до другої-третьої години ночі вони вирушають у бік кордону. Така логістика дозволяє значно скоротити терміни доставки: наприклад, маршрут Київ–Лондон зараз займає всього дві доби, рідко – три. Це стало можливим завдяки зміні водіїв у дорозі, що дозволяє уникати простоїв. І ми дуже задоволені нашим транспортним партнером на автомобільних маршрутах  українською компанією НОРДІ”.